Menu

Informacje o łożyskach powietrznych (poduszkach)

ŁOŻYSKA POWIETRZNE (PODUSZKI)

 

WSZYSTKO CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ NA TEMAT ŁOŻYSK POWIETRZNYCH

Kółko, rolka powietrzna (air caster), łożysko powietrzne (air bearing) lub poduszka powietrzna (air cushion) to różne nazwy kluczowych elementów w urządzeniach pneumatycznych wykorzystujących sprężone powietrze w celu wytworzenia cieńkiej warstwy powietrza (tzw. filmu), na której można unosić duże obciążenia.

Technologia filmu powietrznego powstała w Finlandii

W latach trzydziestych XX wieku fiński inżynier Toivo Kaario skonstruował pierwszy pojazd, który unosił się na małym łożysku powietrznym nad lądem i wodą. W latach pięćdziesiątych XX wieku w Anglii opracowano technologię filmu powietrznego dla poduszkowców. Kółko powietrzne (zwane łożyskiem powietrznym) zostało wynalezione przez Harry'ego A Mackie w grudniu 1961 r. jako „urządzenie podtrzymujące przedmiot w powietrzu” dla General Motors Corporation, a w latach sześćdziesiątych zostało zaadoptowane do transportu bliskiego w przemyśle gospodarki w USA. Obecnie technologia filmu powietrznego ma bardzo szerokie zastosowanie w wielu branżach przemysłu.

Łożyska powietrzne nadają się do przemieszczania dużych obciążeń

Systemy transportowe zbudowane na poduszkach pneumatycznych doskonale nadają się do przenoszenia bardzo ciężkich ładunków od kilkuset kilogramów do tysiąca ton lub więcej. Przeważnie przeznaczone są do pracy w pomieszczeniach na krótkich dystansach. Łożyska powietrzne znajdują zastosowanie zarówno w prostych urządzeniach obsługiwanych ręcznie, jak i w złożonych zautomatyzowanych systemach transportu.

Poduszka powietrzna - kluczowy element systemów transportujących różne ładunki

Pod wieloma względami technologia filmu powietrznego przewyższa inne metody stosowane w transporcie ładunków. Kiedy sprężone powietrze jest wypychane pod obciążoną poduszką, pomiędzy nią a podłogą tworzy się cienka warstwa powietrza. W ten sposób tarcie zostaje zredukowane do minimum, umożliwiając przenoszenie ciężkich ładunków przy użyciu bardzo małej siły. Do przemieszczenia ładunku o masie 1000 kg potrzeba tylko 1 kg siły.

Ciężar ładunku rozłożony jest na dużej powierzchni, dzięki czemu nie ma obciążenia punktowego i można zapobiec nieoczekiwanemu zużyciu lub uszkodzeniu podłogi. Poduszki powietrzne umożliwiają ruch obrotowy 360°, co oznacza, że zestawy transportowe są bardzo zwrotne, a duże, ciężkie i masywne ładunki można z łatwością przesuwać w dowolnym kierunku i pozycjonować w miejscu przeznaczenia.

Określone wymagania muszą być spełnione

Do prawidłowego działania modułów wyposażonych w łożyska powietrzne wymagana jest gładka jak papier podłoga, bez nachyleń. Zwykle wystarczająca jest standardowa zatarta podłoga betonowa. W przeciwnym wypadku drogę transportu można wyłożyć cieńkimi arkuszami blachy lub wykładziną z PVC. Należy także zapewnić odpowiednią ilość sprężonego powietrza (zgodnie z instrukcją) o ciśnieniu min. 6 bar. W trakcie transportu dopływ powietrza musi mieć charakter ciągłych, gdyż w przypadku braku zasilania poduszki opuszczą się, film powietrzny zniknie, a ładunek osiądzie na posadzce.

W JAKI SPOSÓB DZIAŁA (PODUSZKA) ŁOŻYSKO POWIETRZNE?

W trakcie zasilania łożyska pneumatycznego sprężonym  powietrzem, występują kolejne fazy:

Deflated air caster

Inflating air caster

Floating air caster

Łożysko powietrzne w stanie płaskim przed podłączeniem powietrza.

Kiedy powietrze jest podłączone, łożysko powietrzne napełnia się i ładunek podnoszony jest z podłogi.

Kiedy ciśnienie w łożysku powietrznym jest wyższe niż przeciwciśnienie obciążenia, powietrze zaczyna przepływać pomiędzy poduszką a podłogą i tworzy się cieńka warstwa filmu powietrza, nad którą ładunek unosi się praktycznie bez tarcia.

 

Obejrzyj animację pokazującą, jak działają łożyska powietrzne i jak można wykorzystać je do transportu ciężkich ładunków:

 

 

GABOR
ul. Nowoosiedlowa 9,  09-402 Płock, Poland
tel.: (24) 2645569    (24) 2645570    (24) 3674798
tel.: 793 835 794           e-mail: info@gabor.com.pl