Informacje o modułach na łożyskach powietrznych (poduszkach)
Moduły na poduszkach (łożyskach powietrznych)
Zestawy transportowe firmy Solving Air Bearing Modules (zwane również air skates or air skids) czyli Modułowe zestawy transportowe MLS na poduszkach (łożyskach) powietrznych zasilanych sprężonym powietrzem przeznaczone są do przemieszczania różnych ciężkich ładunków oraz maszyn. Najczęściej wykorzystuje się je do wykonywanych okazjonalnie prac transportowych np. podczas wprowadzania na hale nowych maszyn lub przestawiania do remontu dotychczas pracujących urządzeń. W przypadku zastosowań cyklicznych związanych z procesami technologicznymi polecamy stosowanie bardziej zaawansowanych rozwiązań typu Air Film Movers.
Do przenoszenia dużych i ciężkich ładunków stosuje się cztery lub sześć modułów typu ML w zależności od wybranej wersji zestawu. W celu zapewnienia maksymalnej stabilności ładunku, wymagane jest użycie co najmniej trzech modułów. Powinny one być umieszczone pod ładunkiem, jak najdalej od siebie w taki sposób, aby równomiernie rozłożyć ciężar pomiędzy nimi. Następnie moduły podłączane są przy pomocy węży do jednostki sterującej, a ta z kolei jest spinana ze źródłem sprężonego powietrza (centralną instalacją lub kompresorem). Przy pomocy regulatorów ciśnienia umieszczonych w jednostce sterującej operator odpowiednio zwiększa ciśnienia powietrza w każdym module, do momentu aż ładunek zostanie podniesiony z podłogi. Następnie pod każdym modułem tworzy się cienka warstwa powietrza tzw. filmu, praktycznie eliminująca tarcie i umożliwiająca łatwe i dokładne przemieszczanie oraz pozycjonowanie ładunku.
CO ZAWIERA ZESTAW TRANSPORTOW TYPU MLS?
Modułowy zestaw transportowy typu MLS sklada się z następujących elementów umieszczonych w skrzyni transportowej:
- modułów wyposażonych w łożyska powietrzne (poduszki)
- węży zasilających wyposażonych w szybkozłącza
- jednostki sterującej (skrzynki) wyposażonej w regulatory ciśnienia i manometry dla każdego modułu osobno oraz w manometr główny ciśnienia zasilającego
- węża zasilającego z szybkozłączem do jednostki sterującej, zaworem odcinającym oraz linkami zabezpieczającymi przed zerwaniem; drugi koniec zakończony jest króćcem z gwintem zewnętrznym
- instrukcji obsługi
Jaka jest różnica pomiędzy łożyskiem powietrznym (air bearings), oponą/płozą powietrzną (air skids), poduszką powietrzną (air cushions) i kółkiem powietrznym (air casters)?
Są to różne nazwy dla tego samego produktu. Nadmuchany gumowy torus, który wypełniony jest sprężonym powietrzem, unosi się nad podłogą. Pod nim wytwarza się cieńka warstwa powietrza tzw. filmu, dzięki czemu ładunek unosi się praktycznie bez tarcia. Przeczytaj więcej o tym, jak działa łożysko powietrzne tutaj.
Jak należy serwisować i dbać o łożyska powietrzne?
Łożyska powietrzne nie wymagają specjalnych czynności dotyczących ich serwisowania i konserwacji. Po każdym użyciu należy je przejrzeć, aby sprawdzić czy nie posiadają mechanicznych uszkodzeń oraz przeczyścić wilgotną szmatką.
Jakie wymagania musi spełniać posadzka?
Podłoga jest bierną częścią systemu transportu na filmie powietrznym i w celu zapewnienia dobrego funkcjonowania takiego systemu transportowego, musi spełniać określone wymogi jakościowe. Idealna podłoga jest dobrze zatarta, całkowicie płaska i gładka jak papier. Nie występują żadne szczeliny, ubytki bądź naddatki. Powierzchnia podłogi musi być szczelna i czysta. Do najważniejszych cech jakościowych należą: płaskość, brak progów, szczelin i ubytków oraz gładkość powierzchni. Podczas przemieszczania ładunków na poduszkach przepływające powietrze wytwarza pomiędzy posadzką i poduszkami cienką warstwę filmu, której wysokość wynosi ok. 0,1 mm. Podłoga musi spełniać wymagania dotyczące równości zgodnie z tabelą 3, grupa 3 wg „DIN 18202 Tolerancje w konstrukcjach budowlanych”. Maksymalne dopuszczalne całkowite nachylenie podłogi wynosi 0,1 °. Progi większe niż 0,5 mm muszą zostać zeszlifowane lub przerobione w równe i łagodne przejścia nachylone pod kątem. Pęknięcia większe niż 0,5 mm muszą zostać wypełnione. Powierzchnia podłogi nie może być porowata. Małe (poniżej 10 mm) łączenia, pęknięcia i uszkodzenia powierzchni podłogi należy naprawić materiałem wypełniającym, takim jak Bostik FC 2640 lub podobnym. Powierzchnia podłogi musi być gładka jak papier. Papier gładki odpowiada wartości Ra 12,5 μm. Dobrze zacierana twarda powierzchnia betonowa jest wystarczająco dobra i może być stosowana, jeśli po zacieraniu padające światło odbija się równomiernie w każdym punkcie wywołując efekt „lustra”. Normalną powierzchnię betonu próżniowego należy przeszlifować do uzyskania gładkości papieru i pomalować cienką warstwą uszczelniacza do betonu. Nie wolno używać farb ani uszczelniaczy z materiałem antypoślizgowym. Jeżeli posadzka nie spełnia odpowiednich parametrów lub należy pokryć ją arkuszami blachy albo wykładziną z PCV. Występujące w podłodze pęknięcia i szczeliny muszą zostać zaklejone taśmą wentylacyjną. Umieszczone w podłodze studzienki ściekowe oraz kablowe muszą zostać zakryte cienkim arkuszem blachy (t = 0,4...0,75 mm), z zakładką w kierunku transportu.
Jaka jest różnica pomiędzy modułami wyposażonymi w łożyska (poduszki) powietrzne a rolkami powietrznymi?
Moduły z poduszkami powietrznymi, moduły z łożyskami powietrznymi i rolki powietrzne są to różne nazwy dotyczące tego samego urządzenia wykorzystującego zjawisko filmu powietrznego do okazjonalnego przemieszczania ciężarów na niewielkim dystansie. Zestaw transportowy składa się z modułów wyposażonych w poduszki powietrzne, węży służących do dostarczania powietrza oraz jednostki sterującej.